Møstings

8. august 2020 - 20. september 2020
Andebakkesti 5

E: moestings@frederiksbergmuseerne.dk

Situationistisk Internationales nordeuropæiske hovedkontor lå i Øster Tørslev.

Men hvordan kunne en lille jysk flække udenfor Randers blive udvalgt af situationismens fader og hovedteoretiker, franskmanden Guy Debord? Svaret er J. V. Martin. En af landets vigtigste situationistiske avantgardekunstnere, som både i sin levetid og den dag i dag stadig er stort set ukendt. Det skulle denne første retrospektive særudstilling på Sjælland med værker fra hele Martins vidtfavnende karriere lave om på.

J. V. Martin (født Martin Viktor Jeppesen) var en af vores mest kompromisløse avantgardekunstnere, selvom han aldrig blev alment respekteret som billedkunstner.

I sin hjemby, Randers, husker de fleste ham som den drikfældige og højtråbende rebel, som falbød sine værker for øl på byens bodegaer. På Randers Kunstmuseum blev hans flåde-collager afvist som fiduskunst og hans cobra-inspirerede og spontanistiske aktionsbilleder anset for letkøbte.

A lazy image

Kunstner, forfatter og revolutionær tænker

Martin spillede imidlertid en vigtig rolle som kunstner, forfatter og revolutionær tænker, både internationalt og herhjemme. I 1961 kom han gennem sine kunstnerkolleger Asger Jorn og Jørgen Nash med i avantgardegruppen Situationistisk Internationale. Efter eksklusionen af Nash og en række andre medlemmer blev Martin udråbt af Guy Debord, som talsmand for Situationistisk Internationale i Skandinavien, og indtil gruppens officielle opløsning i 1972 fungerede han som redaktør for tidsskriftet Situationistisk Revolution fra sit hjem i Øster Tørslev ved Randers.

Hos Martin bliver avantgardens kritik af institutionen, vanetænkningen, kapitalen og den omsiggribende billedverden udtrykt i markante vendinger, skøre påfund, provokerende happenings og i et legende billedsprog og tilgang til livet. En tilgang han holdt fast i til sin død, over 20 år efter opløsningen af bevægelsen.

Ved at vise et bredt udvalg af værker – fra de tidlige figurative oliemalerier, til hans berømte Gyldne Flåde, flere ikoniske skulpturer og masseproducerede papirværker til de sene malerier i primært blå, rød og sort – var det ønsket at lave en udstilling, der ydede kunstneren retfærdighed og tilrettelagdes i hans ånd – fuld af humor, leg, røverhistorier og radikal politisk stillingtagen.

Situationisternes vedvarende kritik af systemer og institutioner og deres insisteren på kreativitetens grænseoverskridende potentiale er mere relevant end nogensinde. Det var ønsket, at man gennem formidlingsmateriale og arrangementer kunne åbne op for en diskussion om kunstens fallit og potentiale i det senkapitalistiske samfund.

Udstillingen var kurateret af cand.mag. i Moderne Kultur & Kulturformidling, Anne Neimann Clement i samarbejde med kunsthistoriker Gitte Hüttel.

Udstillingen var støttet af: 15. Juni Fonden & Frederiksberg kommune