Cisternerne

Søndermarken overfor Frederiksberg Slot
2000 Frederiksberg

E: cisternerne@frederiksbergmuseerne.dk

Cisternerne gør det igen: Forunderlig rejse under jorden”

Berlingske

Årets udstilling var i 2018 skabt af den internationalt anerkendte kunstner Jeppe Hein, der inviterede publikum med på en ydre og indre rejse i Cisternernes labyrintiske søjlegange.

Jeppe Hein (DK) er særligt kendt for sine aktiverende og legende kunstinstallationer og skulpturer, som står over hele verden, heriblandt spejllabyrinter, vandpavilloner og de såkaldte serier af “Modified Social Benches”, der udfordrer vores måde at være sammen på i det offentlige rum. Kendetegnende for Jeppe Heins værker er, at de først fuldendes i mødet med publikum, der altid inviteres til at deltage.

P114. april 2018
Kunsten.nu25. april 2018
Politikken14. april 2018
Børsen13. april 2018
Berlingske23. april 2018
ARTE2. oktober 2018

IN IS THE ONLY WAY OUT var en totalinstallation fordelt over Cisternernes 4.320 kvm, der inviterede de besøgende med på en underjordisk vandring fra mørket mod lyset, hvor man både blev udfordret, overrasket, mistede orienteringen og – måske- genfandt den igen undervejs

Cisternernes kulde og luftfugtigheden på næsten 100 % trænger sig på og insisterer på, at vi mærker vores kroppe og vores tilstedeværelse i rummet. Jeppe Heins kunstværker understregede dette; så vi blev ekstra opmærksomme på vores egen tilstedeværelse her og nu. “I am right here right now”.

I Cisternernes første rum blev det stille underjordiske mørke flænget af en voldsom lyd fra en gasflamme, der aktiveredes, når man nærmede sig. Senere i det rumlige forløb underbyggede en serie af runde, roterende spejle oplevelsen af den rumlige desorientering og vildfarelse, der hersker i de mørke søjlegange.

Dybest inde i Cisternerne fandt en koncert sted. Hver besøgende aktiverede en sensor, der sendte en kugle afsted på en dynamisk rute gennem søjlegangene, hvor den ramlede ind i tibetanske syngeskåle undervejs. Jo flere, der var til stede i rummet på samme tid, jo flere toner. Melodien forbandt de besøgende, der tilfældigt og ubevidst skabte musik sammen.

Med udstillingen i Cisternerne udfoldede kunstneren et almengyldigt koncept; for at opleve lyset må vi først konfrontere og overvinde mørket: IN IS THE ONLY WAY OUT.

“Jeppe Hein overrasker med æstetisk og sanselig installation i Cisternerne”

Børsen

Om kunstneren

Jeppe Hein (f. 1974) bor og arbejder i Berlin. Han er udlært tømrer og senere uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (1997) og Städelschule – State Academy of Fine Arts in Frankfurt am Main (1999). Gennem de seneste årtier har Jeppe Hein markeret sig som en højt anerkendt international kunstner med udstillinger og offentlige værker over hele verden.

TAK TIL

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Den A.P. Møllerske Støttefond, Det Obelske Familiefond, Frederiksberg Fonden, Frederiksberg Kommune, Galleri Nicolai Wallner, Grosserer L. F. Foghts Fond, Hotel Alexandra, Knud Højgaards Fond, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Statens Kunstfond