11. november - 17. december 2017

I store, monokrome linoleumssnit, vægobjekter og skulpturer fremstiller Mads Thomsen en helt særlig melankolsk stemning, som kun kan indfinde sig i skoven. Her mindes vi om vores egen forgængelighed gennem den organiske opløsning af de rådnende blade og skovens uendelighed. Angsten for - eller lysten til - at forvilde sig truer og lokker. I sit kunstneriske arbejde anvender og fortolker Thomsen skoven som et komplekst mønster og giver sit publikum muligheden for selv at forvilde sig ind i de meterhøje grafiske værker.

Soloudstillingen til Møstings Hus er udsprunget af et længerevarende ophold i universitetsbyen Freiburg i det sydtyske Schwarzwald-område. Den sorte skov, der strækker sig over 6000 kvm, har stor betydning for livet og mentaliteten i Freiburg. Skoven grænser sig allestedsnærværende op ad byen og er i mange henseender omdrejningspunkt for folks færden og væren.

”Jeg er selv opvokset på (den skovløse) ø Ærø og føler stor tilknytning til havet. Derfor har jeg personligt et ambivalent forhold til skoven, som på den ene side fascinerer med sin iboende skønhed og samtidig vækker et ubehag i sin tilstedeværelse af organisk opløsning og klaustrofobisk rum,” fortæller kunstneren.

På sin hjemmelavede tonstunge trykpresse, der har hjemme på Ærø, skaber Thomsen de 200 cm × 150 cm store linoleumssnit til udstillingen, trykt sort i sort så de fremstår monokrome. Stofligheden i sværten og trykkets afmærkninger i papiret synliggør motivet. Den imponerende størrelse på trykkene kombinerede med Møstings Hus’ lavloftede udstillingsrum giver den samme næsten klaustrofobiske effekt som kan indfinde sig i skovens indviklede og organiske strukturer.